Efit 2012

Innvollene ligger panisk stille med vissheten om at jeg har mista et år. At jeg ikke kjenner tida gå lengre. At jeg har mista grepet om hva som skjedde i fjor, og hva som skjedde i forfjor. Sånt jeg alltid har visst tidligere. Tidstapet har mange utslag. At jeg har begynt å snakke om «ganske nye» bøker eller filmer uten helt å forstå at de allerede har flere år på baken.

For dere er det nok mer relevant at jeg godt visste at efit for februar 2012 aldri ble lagd. Jeg lager efiter for å se hvordan livet mitt har utvikla seg, for å bli bevisst på små forandringer i levemønsteret, og da jeg satt meg ned for  å fylle tomrommet med en høstlig fotorunde, innså jeg at februar 2011 aldri hadde funnet sted. Forrige efit er allerede halvannet år gammal, fra da jeg fremdeles bodde på Marienlyst. Da jeg studerte. Februar 2011 var ingen god måned, men i retrospekt hadde det ikke skada å få den registrert.

Tidligere efiter
2012 – (2011) – 2010 – 2009 – 200820072006 –

08:30 
Det er fredag, sen morra. Guri har romstert på kjøkkenet, jeg er blitt liggende i senga. Omsider dro jeg meg opp, vekka på Aksel, rista brød mens jeg dro på buksene, spiste ristabød med taffelost mens jeg tok på meg skjerf og Hanna båndet. Hadde fremdeles ikke kommet på denne efit-planen. I stedet for en hektisk morgen gir jeg dere derfor «verden sett fra senga, i bilder som bare er tatt for å teste ut morsomme effekter på min mors smarttelefon»:

09:30
Pcen er på. Koppen er full av brun væske. Det er senhøst på Solli plass. (Fabelaktig kontorutsikt, ikke sant?)

10:30
Jeg jobber mens Hanna, som er med på jobb for at Aksel skal slippe å ta turpauser i masteroppgaveskrivinga, følger med på det ikke veldig aktive folkelivet ute på gata.

11:30
Lønsjtid. Jeg prøver å spise opp alle pakkene med nuddelbuljong som jeg fant i buljongskuffen hjemme. Klibrød smaker som høy, jeg prøver å ikke tenke for mye på hestebæsj mens jeg spiser den. På bokhylla over pulten på jobben har jeg tre termometer som måler forskjellige temperaturer: 21, 22 og 24 grader. Ved siden av stirrer maska av Kjartan Slettemark på meg med sine tomme øyenhuler. Jeg er ikke helt sikker på hvordan Slettemark havna på bokhylla mi.

12:30
Det er grenser for hvor spennende efit-posten «Scener fra en kontorists hverdag» kan bli, og derfor har vi nok en gang to bilder av dataskjermen min. Det første er at jeg sitter og monterer det siste blogginnleggethistoriebloggen som jeg driver via jobben. Det andre er at innlegget er blitt montert.

13:30
Med ett var klokka 14, og jeg har ikke tatt noe bilde, fordi jeg har sittet og reklamert litt for blogginnlegget jeg posta tidligere, og gjort rutinemessige kontoristgreier som jeg ikke klarte å komme på noe vettugt bilde av. Derfor får dere den underlige, lange planta jeg har ved pulten min, og et bilde av lønsjbordet slik det ser ut når alle kollegaene har forlatt det og jeg derfor føler at jeg kan ta bilde uten at noen blir støtt. Merker dette «laste opp fra mobil»-greiene gjør at jeg ikke får linjene i bildene til å stå pent til hverandre. Forbaska.

14:30
Nå er det kveld, og jeg fyller i hullet fra 14:30 med fotografier som er tatt av Henrik Ørsted. Jeg vet ingen ting om Henrik Ørsted, men der om dagen ble jeg sittende og se gjennom enorme mengder med fotografier som putta meg inn i en helt bestemt sinnsstemning, og kanskje dere kommer i den samme stemninga om dere får se noen av de samme bildene, av fine ensomme, stille Oslo? Det var så vanskelig å velge, så her kommer en hel remse.
 

15:30
På dette tidspunktet går jeg tom. Fler dataskjermbilder for å bevise at jeg jobber på jobb kjennes overdrevent. Dere får se bilder av de fire mest fotogene  av de uhorvelig kule boksene jeg har fått. Og et bilde av bokhylla mi med en åttendels hund under.

16:30
Mens hanna tisser slår jeg av en liten prat med ei venninne.

17:30
Etter å ha gjort en liten siste krampejobbing, springer jeg og Hanna til trikken for å dra til Jeanita på Torshov, for å spille rollespill. Jeg skrudde på den gøyale effektgreia for at kameraet ikke skulle lage lyder, sånn at ingen skulle føle seg spionert på.

18:30
Jeanita hadde lagd linsegryte, her er linsegryta. Fargene er altfor kalde, og maten ser derfor mye mindre god ut enn den smakte.

19:30
Forrige uke fikk Ellen Cathrine en rød terning av meg. I går fikk hun en blå terning av Jeanita. Nå har hun hele regnbågen i terninger. Jeg har nytt karakterark, og det har dermed nesten ingen tegninger på seg. Til gjengjelt har jeg en veldig veldig tjukk bunke med skriblerier og inspirasjoner og notater fra de siste to og et halvt åra.

20:30
Go stemning. Prøvde å speilvende Trine for at det skulle se mer kommunikativt ut, men ser ikke ut til at googlebildegreia har den funksjonen.

21:30
Med ett innså vi at det var Fredagskveld, og Jeanita vippa fram alkoholen. Jeg fikk konjakk. Konjakk er noe av det beste jeg vet i hele verden. (Som representant for gæmlisungdommen er jeg også entusiastisk over Eggelikør, Sherry og Portvin. Eller. Jeg er blitt så gammal at det ikke framstår som underlig lengre.)

22:30
Mye rart pleier å skje i rollespillkampanjer, – at karakterene gifter seg og alle blir litt rørt er vanligvis ikke en av dem. Det grønne arket er oversikt over min rolles fotografier.

23:30
Aksel er en engasjert GM. Har mange bilder hvor han har armene i forskjellige retninger. Skulle lagd en gif av detta? Fins det en enkel måte å lage giffer om dagen også? Jeg elsker å kunne laste bilder opp på nett med telefonen og redigere dem uten å noen gang bruke et eneste program på pcen min. Kan man giffe på nett og?

00:30
Vi vandrer hjem. Kameraet er ikke veldig glad i mørke, så derfor får dere noen flekker med lys i store svarte felt.

01:30
Leser gårsdagens avis, irriterer meg over at overskrifta «Langt mer enn mammaen til Jens» gjør at alle tenker på henne som mammaen til Jens. Finn på noe bedre, teite journalist. Hva med å fokusere på kule ting hun har gjort i stedet? Meh. Spiser kebab, – san remo har en av byens beste shish kebaber. Den fine bokhylla fant vi i en kontainer i våres.

02:30
I senga. For en gangs skyld sovner Hanna inntil meg i stedet for i skittentøyskurven under senga. Det er kosselig. Ligger og leser litt i kostymebøker fordi jeg skal på laiv i november og snart må begynne å sy noe.


Når jeg tenker over det var den hvite ramma rundt bildene en dårlig idé, men det var nå det morrokameraet mitt ville den dagen.

2 responses to “Efit 2012

  1. Så moro å få følge deg en dag.

    (For noen bilder du har klart med telefonen!)

Legg igjen en kommentar

