Thore Hansen


Hvor viktige bøkene til Thore Hansen var i barndommen min er umulig å overdrive. Jeg har nesten ingen av dem, for de kom fra biblioteket alle sammen, og jeg lånte dem om og om igjen. Jeg prøvde å skrive som ham, tegne som ham. Hvor mange direktekopierte flaggerkatter og ornamenterte fisker jeg har tegna som bursdagskort vet jeg ikke. Ei heller hvor mange ganger jeg har stirra sjenert ned i asfalten når jeg har gått forbi ham på gata, og mens jeg sitter her, fornøyd sjølplassert i storbyeksil, og går gjennom alle bøkene blir jeg overvelda av at tiden blir usynkron og mitt elleve – tolv – tretten – fjorten – femtenårige jeg bobler til overflata som napalmboblene i den ene Redningspatruljen-episoden  jeg hadde på video, de som sniker seg på deg og så forvandles til ild i møte med virkeligheten, eller som tranrap mange timer etter at du spiste tran og trodde olja var trygt stua vekk under lønsjbrødskivene.

Under er ei liste over bokhylla-digitaliserte bøker med illsutrasjoner av Hansen. Siden forfatterne (selv om noen av dem, som Jon Bing for eksempel var viktige brikker i livet mitt som barn) ikke var poenget her, er det bare den lille stjerna som markerer Hansen som forfatter som har fått bli med.

Legg igjen en kommentar

