Oldemors truser

Jeg har for meg at man skal ha tre truser – ei i skuffen, ei på kroppen og ei i vaska. Og vi har gamske riktig tre truser etter oldemor, men det går ikke opp likevel. For det er ei pentruse, ei hverdagstruse og ei menstruse. Nå går jeg og grunner på om pentrusa og menstrusa kommer i tillegg til de tre vanlige trusene, eller om de er inkludert i beregninga. Mamma har menstrusa, og det er derfor ikke bilde av den. Hadde jeg kjent forrige eier, ville jeg dessuten kjent litt på å legge det ut nett.

Det er ingen ting ved disse trusene som hjelper meg til å tidfeste dem nøye, annet enn at broderiet gir meg tidlig 1900-tallsvibber. De er litt hullete på innsida av låra, men verken stoppa eller gjenbrukt, Jeg tror pentrusa har gjenbrukte blonder fra et plagg i mer tettvevd stoff, – de synes litt eldre enn selve trusa, men de er ikke blitt spretta av for å bli gjenbrukt en gang til, i motsetning til andre avspretta broderier jeg har liggende. Jeg gjetter dem derfor til tidlig på 20-tallet, da det ble vanligere med undertøy i andre materialer, og kjolestoffene ble tynnere, slik at moderne truser begynte å kjennes nødvendig, og at de er blitt tatt vare på fordi de teoretisk sett kunne hatt litt fartstid igjen, om de ikke var så håpløst umoderne.

Hverdagstrusa er i middels grov twill, kjennes omtrent som en litt sliten dongeribukse, og har enkle men smakfulle og kompetent utførte kantbroderier.


Pentrusa er i finere twill, mens de små og regelmesside og innmari imponerende broderiene er på et tettvevd lerretsstoff.

Legg igjen en kommentar

