Bikkjemat med melbillegarnityr

Plutselig krydde matskapet av melbiller. De hadde kommet seg inn overalt, – I maizenaen, i mel og gryn, i risbøtta. Og jeg fikk vondt i magen da jeg kasta alt melet jeg har hatt liggende i årevis. Fordi det er synd å kaste mat, også tørrvarer, også når de begynner å bli gamle. Sånn positivt er det veldig ryddig i skapet blitt.

For å bøte på den dårlige samvittigheten lager jeg bikkjemat av alle risrestene, som jeg har rørt sammen: Risottoris, basmatiris, jasminris, tidligere leieboeres fullkornsris, boil-in-bag-ris som jeg fikk som reklame, grøtris. Og melbiller, såklart, og larver i store mengder. Det henger kukonger oppover veggen i bøtta, og det yrer på overflata.

Maten består av billeris blanda med grønnsaksskrell og avskjær fra middagslaging – eller oppbløtte linser om vi ikke har avskjær. Og en dæsj tran fordi det lukter godt og sikkert er godt for bikkjer. Jeg triller desiliterstore baller som jeg fryser ned og varmer i mikroen når det er middagstid, og Hanna er overbegeistra over å få varm middag hver kveld. Og siden hundemat er dyrt kjennes det ganske godt i lommeboka at halvparten av maten hennes nå kommer fra ting som ellers ville blitt kasta.

 

Forresten har hun fått mye friskere pust. Men tørrmat til frokost og rismat til middag har hun den friskeste bikkjeånden jeg vet.

Legg igjen en kommentar

