Elles er det uråd å ha bilete til altslag, so ein aldri stend fast, jamvel um ein hev råd til å kjøpa.

Kostsame og vel for-seg-gjorde veggbilete kan vere bra nok. Men i dette stykket er dei ringare enn tavleteikningar, der me steg for steg kan syna korleis ein veg vert bygd …, korleis ei elv brigdar lægjet sitt …, korleis potetplanten veks og økslar seg av ei nedgravi potet, korleis eit vulkansk utbrot ser ut … alt dette kan ein syna med å brigda teikningi på tavla. Og dermet vert det meir levande.

Jeg glemmer noen ganger hvor kjekt det er med teknologi. Neida. Det er jug, jeg glemmer det ikke, men det hender at jeg ikke helt tar inn over meg hvor stor innvirkning det har på hverdagslivet. Ikke smarttelefoner, ikke idag. Men prosjektører i klasserommet, – skolebøker med bilder og farvetrykk, oppdaterte verdenskart (og hver gang han dro ned kartet, sa lærer Bjarne med innøvd rutine i stemmen at «ja, nå heter det jo ikke sovjetunionen lengre, da, kartet er litt gammelt»), – Åssen lærte jeg egentlig noen ting uten å studere arbeidsprosesser på youtube? Hadde engelsken min noen gang blitt funksjonell uten Fresh Prince, Skulk, Ocean Girl og mIRC?

Jeg får vibber av dette bildet. Tidlig metall? Vi sier det.

Men altså. Wilhelm Kvalheims bok om Tavleteikning fra 1932, – jeg trur den er beregna på lærerskolen, er en intimiderende affære. Ikke at den ikke er nyttig, med alle sine øvelser og inspirerende godord om hvordan en lærer som en god med krittet kan inspirere unger i små bygdeskoler, men fordi de inspirerende skrytebildene i slutten av boka er… så… perverst kompetent utført. Og fordi du aldri må glemme hvor viktig det er å tegne fort, og kompetent, og gjøre det rett på første forsøk – hvis ikke kjeder barna seg, måvite.


Det starter jo greit nok, mor vasket tøy og far hogger ved
og hele familien er i arbeid og alt er ved det normale.


Lampa, mann. Lampa. Og koppen.


Og verdensrommet… viktig å tegne snøggt sier Kvalheim.
Ikke kjed ihjæl elevene.


Og etter nasjonaløkonomien… tar jeg kvelden.

2 responses to “Elles er det uråd å ha bilete til altslag, so ein aldri stend fast, jamvel um ein hev råd til å kjøpa.

  1. Kan jeg få en sånn bok, – værsåsnill?

Legg igjen en kommentar

