Muffe og teaterbillett

Jeg fikk denne pelsmuffa som gave. Den røyter værre enn bikkja mi, men er innmari kul, selv om pels er… ikke helt det man viser seg med offentlig om dagen. Usikker på åssen pels det er – fingrene mine kjenner ikke forskjell på bikkje, rev og ulv. De eneste pelstypene jeg kjenner igjen er mår og mink og kanin. Altså – estetisk er tida 1920-48 den jeg liker best, og supermuffa passer jo utmerka inn i tidsintervallen.

Kanskje det kuleste er likevel teaterbilletten til Centralteatret 1946. Jeg går jo ikke så mye på teater, men jeg har likevel en ikke så liten hobbyinteresse for norsk teater og revy i mellomkrigstida. Og jeg elsker når de gamle klærne jeg ender opp med har sånne detaljer som viser akkurat når og hvor de er brukt.

Det står dessverre ikke hvilken forestilling det gjaldt, men basert på datoen er det jo lov å gjette: Juleforestillinga på Centraltheatret i 46 var Helge Kroghs lystspill «På solsiden» fra 1927. Oppsetninga står det mer om på side 256/257  i Centraltheatrets historie.

«På solsiden», 1946. Jon Lennart Mjøen, Wenche Foss, Henki Kolstad, Wenche Kloumann, Arne Bang-Hansen, Sigrun Otto

Legg igjen en kommentar

