Bier

Tidlig på vårparten starta jeg på Bybi sitt birøkterkurs for nybegynnere. Nå på tirsdag ble det plutselig alvor. Et helt lite bifolk er bestilt, og kommer flyttende til Sagene en gang i Juli.

Som blokkbeboer uten videre tilgang på balkong eller grøntområdet var det ikke akkurat noen selvfølge at jeg skulle få til å sette igang selv – jeg har sjølinnsikt nok til å vite at jeg ikke gidder krysse halve byen hver uke for å sjekke at dyra har det bra. Men jammen har ikke alt ordna seg til det beste. På tirsdag fikk jeg tilbud om å ha biene i noens have.

Bra kurs. Kursholderne er flinke folk, – også hjelper de oss med å skaffe alt de trenger for å starte opp sjæl. Venner å røkte sammen med. Dingser og utstyr. Bier. – Også får vi små nybegynnerne en fadder som vi kan spørre om hjelp når vi er i tvil, og det skader nok heller ikke. Biene kan jo blir sjuke. Eller det kan komme mus inn i kuben. Eller kanskje  de ikke gidder mer, og flytter hjemmefra? Mange tusen små er mange folk å ha ansvar for, skal jeg si deg.

Nå er jeg ikke alene om å passe på Dronning Gunhild og hennes mange tusen små. Jeg skal dele nybegynnerkuben med ei venninne, så får vi se hvordan det fyker av. Så skal jeg prøve å oppdatere hele verden herfra i tillegg.

Bilde fra wikimedia.

2 responses to “Bier

  1. Spændende projekt.
    Hvordan går det med bierne?

  2. Hei – takk for kommentar – de kommer først i juli. Jeg poster oppdateringer når det går framover🙂

Legg igjen en kommentar

