Stenaldermat – liksom

Jeg skal på laiv til sommeren, liksom-jeger-sankerlaiv i Finnskogen. Tror det er litt utafor sankesesongen, så nå driver jeg og forbereder meg. I virkeligheten kommer jeg til å sanke mest fra butikken, men etter beste evne plukker jeg også spiselig mat på sagene. Jeger-sanker-prepping i Oslo sentrum.

Igår tørka jeg løvetann. Jeg trodde jeg hadde sanka utrolig mye løvetann, hadde fylt ovnen nesten full. I praksis ble det bare en bakebolle. Jeg må nok innrømme at jeg syns løvetann smaker bedre når de er ferske.

Fra matbutikken sanka jeg tørka berberis. Jeg har alltid trodd at berberis var giftige. I stedet smakte de omtrent som tranebær.

Og så lagde jeg liksomsanka korn. Når bygg, hvete, hirse og bokhvete blir blanda sammen ser det i grunnen sånn passelig sanka ut. Det viktigste er tross alt ikke at ting er helt riktig. Disse korna er kokt.

Og som et første lille eksperiment prøvde jeg å lage en slags rett: Jeg slengte kokte korn og hasselnøtter, løvetann og berberis i morteren, og knuste det godt sammen. Og det smakte slett ikke ille – selv om det nok hadde funka bedre om jeg hadde kokt korna litt mer. Egentlig er jeg mer bekymra over tilberedninga enn jeg er over matvarene. Mat kan kjøpes – men hva om vi sitter der rundt bålet vårt og innser at vi ikke kan lage mat. Hjelpes, så lite stenaldersk jeg vil kjenne meg om den dagen kommer.

2 responses to “Stenaldermat – liksom

  1. Har ikke vært på bloggen din på LENGE, og dumpet opp i steinaldermat og birøkt – morsomt! Hvor og når på Finnskogen arrangeres det laiv, forresten? (Er godt kjent i området fra tida jeg bodde i Solør og jobbet med Finnskogleden.)

  2. Det er ved dæsbekken. Det er en av mine favorittdeler av landet, også.
    Bloggen har, for å være helt ærlig, ligget død ganske lenge. Så det har ikke vært så mye nytt å lese her de siste par åra. Men nå prøver jeg å holde den levende igjen.

Legg igjen en kommentar

