Oppdatering: Bier

Dronning Gunnhild og hennes barn kommer til Sagene i juli, starten av juli, og slikt krever forberedelser, må vite. Mattilsynet må varsles, kubekrakker må snekres, kuber må kjøpes, voksplater smeltes fast til rammene – dessuten må birøkterboka leses om og om og om igjen. Vi ligger ikke på latsida. Ugjorte forberedelser gjør meg innmari urolig.

Her er de nymalte kubene. Kanskje på sitt endelige sted, – vi er ikke helt sikre ennå.

In other news har driftige og flinke folk lagd bigård i Stensparken, hvor folk kan komme og se på birøkting. Det er ganske stilig. Jeg var på åpningsdagen, var med på dugnad og fikk se på røkting. Det var nyttig. Jeg fikk bevist for meg selv at jeg slett ikke er redd for bier (ikke at jeg trodde jeg var det, men av og til kommer jo instinktene og overrasker en), og fikk dessuten se hvordan man gjør dette i praksis. Det var en lettelse. Nei. Jeg er ikke redd for bier. Ja, jeg kjenner igjen både drone- og dronningceller når jeg ser dem. Nei, – jeg trenger sikkert ikke bekymre meg så forskrekkelig.


Nyttårsløftet mitt om å finne noe å skrive, – fornuftig eller ufornuftig – hver uke har jammen ikke vært lett å holde ved like. Jeg prøver å kvæle den lille stemmen bakerst i hodet som skriker at «dette er bare interessant for deg», og skrive løs uten å tenke. Det ble ei lakune i mai. Men hvem bryr seg. For nå skriver jeg igjen. Å jess.

2 responses to “Oppdatering: Bier

  1. Dette er ikke bare interessant for deg😉

Legg igjen en kommentar

