Tørrhval

Nå har noen andre enn meg fått ansvaret for matlaginga i familien vår på laiven, og det er kanskje likegodt. Det er ikke så ryddig i hodet mitt om dagen, til det skjer det for mye på alle fronter. Nå er det mindre enn ei uke igjen, og som vanlig kom laiven som julekvelden på denne kjerringa her.

I forrige uke tørka jeg 1,6 kilo hvalkjøtt. Dyppa det i tynn saltlake med ørlittegranne honning i, og kjørte det i et døgn i svigermors urtetørker- Det smakte godt, veldig hval, og veldig godt, syns jeg. Det er dessverre ikke full enighet om tørrhvalens fortreffelighet. Nå har det stått på glass ei stund, og jeg håper virkelig det fortsatt smaker som det skal.

Legg igjen en kommentar

