Voksraffinering i miniformat

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke posta dette innlegget da jeg skrev det for et halvt års tid siden. Jeg poster det nå i stedet, jeg. 

Som nevnt tok vi bare ut ei tavle og delte den mellom oss fire i birøkterlaget. Positivt kan vi vel si at jeg får øvd meg på birøkteraktivitetene i veldig veldig smått format. Dagens øvelse var raffinering av bittelitt voks.

Denne karen her, har en firedelt serie om voksraffinering. Første spor ligger her – og siste kjennes ikke helt relevant for norske forhold på grunn av bestemmelser om temperatur på voksen og slikt. Vi har sikkert et års forbruk av voks liggende uansett. Men mannen er fin, han, konkret og grei og krever ikke at du har masse ulike duppeditter.

Så… jeg slengte litt vann, og den svarte klump med gammal voks som vi hadde fått med fra han vi kjøpte biene av, og som jeg hadde pressa honning ut av ei uke tidligere. Varma det opp, silte det gjennom sila jeg silte honning med uka før, og lot restene stivne i kjøleskapet en times tid. Det var overraskende kjapt og innmari enkelt. Hvorfor trudde jeg dette skulle være vanskelig, egentlig?


Legg igjen en kommentar

