Biene har begynt å våkne

Søndag 15 mars gjorde vi vårrengjøring hos biene våre. Vi var veldig i tvil om det var noe poeng i å vintre dem inn, så svakelige og spede som de var, – med all varroamidden de hadde kjentes egentlig mye rart litt poengløst, og jeg var ganske så sikker på at Gunnhild med undersåtter nok snart ville tilhøre en tapt sivilisasjon.

Men jammen lever de ikke fortsatt! Riktignok har de hatt massedød i vinter, men dét er jo vanlig. Ikke at jeg vet noe som helst om hva som er «mye» og hva som er «vanlig», – det er tross alt første gangen, dette. Men det summer. Og de tar inn pollen. Og de drikker vann av vannskåla si. Det må da være bra?

Kuben er riktignok knalltung, som om de ikke har spist noe av all maten de fikk i vinter. Jeg så noen på facebook si at man skal ta ut overflødig mat litt etter litt, men hva er egentlig for mye? Og står det ikke i boka at man ikke skal gå inn i kuben før det er 15 grader i skyggen? Hvordan skal jeg forholde meg til all denne informasjonen? Egentlig er nå en travel tid, og enn så lenge velger jeg å ikke forholde meg til den i det hele tatt, og heller la alt være som det er mens vi venter på våren.

Legg igjen en kommentar

