Pollendagbok uke 15

Jeg tror ikke bier går sultnere på Sagene enn andre steder i landet, men det skader jo ikke å prøve å holde oversikt. Sist uke har jeg gått rundt og sett på blomstene og trærne for å finne ut av hva som blomstrer når. Gjør det sikkert lettere å planlegge ting til neste år.

Schilla – en god del
De hvite som står sammen med schilla – litt
De gule som dukker opp sammen med schilla – litt
Kirkegårdsblomster – en god del på kirkegården
Påskeliljer – litt her og der
Krokus – litt her og der.

Dessuten står det fire av disse store trærne i Bjølsenparken. Men de lukter omtrent ikke i det hele tatt – tenk om biene ikke legger merke til dem? Jeg håper så innmari at de samler pollen fra disse, for pollenet er lilla, og det ville jo sett ganske stilig ut. Pollenvarselet sier at bjørkepollenet kommer neste uke, men jeg får inntrykk… tror jeg… av at bier bare samler pollen fra trær med blomster. Og om de går etter lukt, og nektar og sånn kjennes jo det kjempelogisk. Men kanskje det bare er tull? Jeg aner ikke! Pussig at dette ikke er lett tilgjengelig informasjon.

***
Uansett: På dette kartet har jeg tegna inn 1-2-3 kilometersradius rundt biene. Noen sier at bier flyr tre kilometer. Men det høres litt rart ut, siden det anbefales at man ikke flytter kuben mindre enn tre kilometer – på grunn av faren for at biene skal kjenne seg igjen, og fly tilbake til der de bodde før. Altså gjetter jeg på at de flyr sånn halvannen. Om jeg virker forvirra, er det altså fordi jeg hører på det folk sier, og folk sier mye forskjellig. Uansett har jeg bare sett etter blomster innafor den innerste sirkelen.

Legg igjen en kommentar

