Efit 2015

Dette er faktisk et tiårsjubileum. Eller, – det ville i alle fall vært tiende gang jeg gjorde dette, om jeg ikke hadde glemt det det ene året. I vår har vært en travel vår. Jeg prøvde å gjøre dette i februar, på en hyggelig dag hvor solnedgangene så sånn ut, og vi så på Pulgasari om kvelden, og hvor jeg var ute og gikk i flere timer. Om jeg hadde klart å gjennomføre den dagen, i stedet for å bare ta bilde annahver time, ville årets efit gitt inntrykk av at jeg er en aktiv og oppegående person. Siden jeg er småsjuk akkurat nå virker jeg derimot ganske dvask. Men livet er jo sånn også. Uansett er jeg halvannen måned på etterskudd, og det er ikke hverdag, men er lørdag. Ingen ting er som det pleier, men det gjør ikke noe

Tidligere efiter
2015 2014 – 2013 2012 – (2011) – 2010 – 2009 – 2008 – 2007 – 2006

09:00
Klokka åtte lå jeg fortsatt og snorka, men klokka ni hadde jeg gått av bussen og rusla bort til menighetssenteret på Sankthanshaugen, hvor det er koreanskskole på lørdagsformiddagene.

10:00
Etter første time er det pause, og vi får kjeks og kaffe, og jeg prøver å ta et bilde uten å på frekt maner knipse bilder av folk. Så dette er pultene og kladdeboka mi. Og ingen medstudenter.

11:00
Etter andre time er det nok en pause, og siden jeg alltid sitter vendt mot denne veggen og denne klokka og disse salmebøkene, tenkte jeg at akkurat dette bildet kommer til å minne meg om disse skoletimene også flere år inn i framtida.

12:00
Jeg tok egentlig et bilde da jeg gikk fra skolen, men så var det mennesker på bildet, og det var ikke like heldige bilder av alle, og derfor er det ikke noe bilde fra klokka tolv.

13:00
En klassekamerat kjørte meg hjem, og ble med inn og vi spiste lønsj – rester etter bulgurmaten jeg lagde til bryllupsfesten min i forrige uke – og prata og drakk kaffe. Jeg tok en haug bilder, men hun fikk selv velge hvilket jeg skulle bruke.

14:00
For variasjonens skyld får du et bilde av Hanna. Det egentlig motivet på bildet er blomstene i vinduet, som stammer fra bryllupsfesten, og de er pene og gjør meg glad.

15:00
Jeg og Hanna fulgte klassekameraten til bilen. Hanna ville gå tur på kirkegården, for det er et av favorittstedene hennes. Jeg hadde egentlig bare tenkt å poste bilder fra kirkegården, for det skal jo være ett foto i timen, dette, ikke tre, men hun er så innmari bestemt på at det er kirkegården hun skal til, og det syns på bildet, og for at det skulle bli symmetrisk slengte jeg liksågodt på et bilde av krematoriet også. Jeg synes det er et ganske stilig krematorium.

16:00
Når jeg kom hjem viste Aksel meg at han var i stand til å høres mye mer køntri ut etter at han bygde om en av pickupene på gitaren sin.

17:00
Etter det… la jeg meg ned på sofaen og ble liggende der en god stund. Jeg spiste denne rare tyggisen. Den smakte kvae, det var litt rart, og jeg er usikker på om det var godt-rart eller dårlig-rart. Satte seg fast i plombene gjorde den også. Men den var made in Kurdistan, og jeg har aldri sett noe som var made in Kurdistan før, så jeg måtte jo kjøpe den når jeg så den i butikken.

18:00
En time senere ligger jeg fortsatt på sofaen. Prøver å finne ut hvor stort område bier sanker pollen fra. Noen sier tre kilometer. Samtidig sier de at man ikke skal flytte en bikube mindre enn tre kilometer, – for da kjenner de seg igjen og flyr tilbake der de sto før (som nevnt på mandag) – og de må da bety at de ikke flyr lengre enn halvannen kilometer? Uansett tegna jeg inn tre kilometersradiuser på kartet, men kommer til å forholde meg til den innerste når jeg går omkring og titter etter trekkplanter gjennom sesongen. Borte i godstolen sitter Aksel og leser om noe på internett.

19:00
Og mens jeg er sliten og sitter og henger i sofaen, mekker Aksel sild til middag. Og så spiser vi silda

20:00
Etter maten satt vi og prata en stund, og så skulle vi egentlig på burdagsfesten til en av Aksels kamerater. Men forkjølelsen som jeg har gått og brygga på sist uke kjentes med ett ordentlig, og jeg skjønte at jeg ikke orka, og at jeg skulle være igjen hjemme. Dette bildet her er tatt mens jeg koker en kopp kaffe til Aksel og setter inn middagstallerknene i oppvaskmaskina mens jeg venter på at vannet skal koke.

21:00
Jeg strøk tøy mens jeg hørte på et kapittel fra en foredragsserie om «Religion i Aksetiden» som jeg lasta ned. Aksetiden… er vel en sånn underlig historisk kategori… men det gjør ikke så mye. Det er fortsatt morsomt.

22:00
Klokka ti satt jeg og leste tegneserier i sofaen, mens Hanna lå og boffa stille i søvne, og jeg spiste potetgull som jeg fikk i posten fra en venn i det fjerne utland.

23:00
Men så ble jeg sittende og se på youtubevideoer i en time mens jeg spiste altfor mye av den tiloversblevne sjokoladen fra bryllupet vårt, og plutselig nærma klokka seg tolv, og jeg følge meg dvask og ubrukelig. Jeg prøvde å ta søte sjølbilder med Hanna, for å ha noe å legge opp her, med sånn selfierotert kamera. Men Hanna hater å bli pekt på med kamera, og derfor ville ho ikke være med, og derfor ble bildene seende sånn her ut:

24:00
Jeg skulle jo legge meg tidlig, siden jeg ikke var i form. I stedet befant jeg meg utendørs ved midnatt, mens alle menneskene ute var våkne og hadde fest, mens jeg bare følte at det var en uendelig sen lørdagskveld og at jeg skulle ha sovet for lengst. Men kvart over var jeg endelig på plass i senga. Hver gang festdeltakerne et annet sted i blokka begynte å hoie, ble Hanna litt stressa og lagde små boffelyder langt der innunder dyna.

Legg igjen en kommentar

