Første sinnarøkt

Søndag 19/4 gikk vi ordentlig inn i kubene for første gang i år, litt urutinerte, siden det var et år siden sist, og vi tross alt skulle se ordentlig etter, og været var ordentlig varmt og sommerlig.

Det gode
Gunnhild har yngla (og de andre har såklart yngla litt mer), og henta pollen og nektar, – blant annet en litt underlig askegrå pollen, – jeg håper i alle fall det er pollen, og ikke en eller annen forferdelig biesjukdom – som kanskje, kanskje kommer fra de trærne jeg nevnte sist? Gunnhild har fortsatt bare syv tavler, de andre har åtte. Men nå har også Gunnhild færre døtre enn sine meddronninger. Og så har hun igjen en hel tavle av foret fra i fjor høst.

Det… lærerike
I hele fjor avslutta vi bare røktinga én gang. Men da holdt naboen på å rive huset sitt, og biene oste alarmferomon så til og meg jeg som aldri har lukta det før tok tegninga. I år burde vi nok ha tatt en pause midt i, om ikke annet. Det underlige var at biene helt konkret kom etter meg, og ikke de andre i laget. Skjønte etterhvert hvorfor (tror jeg). Jeg hadde en halsvisja bie inni nettingen min, og den lå nok og anmoda de andre om å hjelpe til med å ta knekken på meg. Alternativ to kunne jo vært at bier ikke liker menstruerende damer, men det er kanskje mindre sannsynlig.

Sannsynligvis hadde vi også vært  litt for lenge nedi kuben. Kanskje de syns det er ekstra skummelt når det er første gang? Jeg gjetter på at de begynte å føle seg utrygge, og så hadde vi skrapa på et villbygg med honning i, og det liker de jo heller ikke. Og de hadde jo flydd opp en stund, men virka jo ikke.. sinte per se. Nå var de vel egentlig ikke det heller, i høyden litt bekymra. De var ikke veldig koordinerte når de konfronterte meg, var i høyden en tre-fire stykker som ba meg pelle meg vekk, og bare en som stakk, men… jeg kaller det fortsatt en lekson i å ta signalene. Jeg staker ikke bikkjer som knurrer på meg, og det er sikkert lurt å unngå å invadere hjemmet til titusen bier som ikke har veldig lyst på gjester.

Pollendagbok av korthet

  • Denne uka har jeg sett en haug propelltrær. Vet ikke hva de egentlig heter, men de er gule, og når man kaster dem opp i lufta roterer de sakte ned mot bakken.
  • Så de første løvetennene ved et par hushjørner på sagene, men det er ikke blitt noen overflod ennå.
  • Resten av byen fikk kirsebærblomster denne uka, men på sagene glimter de fortsatt med sitt fravær. Kanskje vi har senkirsebær? De er i alle fall ganske beske, men de er nå i alle fall ordentlige kirsebær, ikke prydplanter.
  • Fant denne lista over pollenfarver. Neppe justert for norske forhold, men den kan jo gi en pekepinn om hvilke trær biene liker, og hvilke farver pollen egentlig kan ha. Grått er mulig.

Og her er en litt ufokusert video av at biene går ut og inn av kuben sin. Små bier, dere har drevet meg til å bruke youtube som noe annet enn tilskuer.

Legg igjen en kommentar

