Alle biene vil fly sin vei.

Forrige uke var jeg borte, og de andre i birøkterlaget tok seg av all røktinga. Var jo fint å kunne besøke foreldrene sine, men det betyr jo også at jeg har gått glipp av ei uke i bienes utvikling, og det kjennes som jeg har mista litt følinga med hva de tusen små holder på med. Fram til i går har jeg, fordi jeg bare har sett droner på bilder, ikke forstått hvordan folk kan kjenne igjen dronene. Men når jeg nå endelig har sett dem i virkeligheten er det jo ingen tvil. De er jo svære, disse karene!

Dessverre er det endel lærerike opplevelser jeg har gått glipp av på grunn av min bortreisthet. De andre har satt på skattekasser – noe jeg aldri før har vært med på. Og i går skulle jeg for første gang røkte alene. Og jeg skulle egentlig sette på ei skattekasse, men jeg visste ikke åssen jeg gjorde det og lot det være.

Jeg hadde med ei ikkebirøktende venninne, som siden hun er ingeniør klarte å lukke remmene etter at jeg var ferdig, og hjalp meg med å skjære bort dronningceller på tunge, slitte og bifylte tavler. Slitte tavler er noe herk, forresten. De fulgte med biene, er fulle av svart, gammel voks og truer alltid med å ramle ned i kuben.

Og det gikk greit, bevares. Lille svake Gunnhild og hennes døtre har i mitt fravær fått to yngeltavler fra de andre, og igår hadde de jammen lagd sin første svermecelle, så til helga skal de endelig få sin første skattekasse. Det er spennende. Jeg hadde satt den på i går om jeg visste hvordan man gjorde det, men i min endeløse visdom hadde jeg ikke lest meg opp på det på forhånd.

Det mest svermeivrige bifolket var ordentlig gretne, og hadde bygd dronningceller i både sin nye skattekasse, og nede i yngelrommet, og de har drevet med dette så lenge at jeg nå er overbevist om at de kommer til å sverme om vi ikke splitter dem veldig snart. Dette betyr altså at vi må splitte kuben hennes.

De to bifolka osm hadde fått skattekasser hadde begynt å lage dronningceller i skattekassene. På denne sida her leste jeg at:

Etter en slik tavleoppflytting er det imidlertid viktig å etter en ukes tid sjekke om det er anlagt dronningceller på de oppflyttede tavlene. Dette skjer i blant som en følge av avstanden til hvor dronninga er, biene «føler seg dronningløse». Dersom en ikke fjerner slike eventuelle dronningceller kommer bifolket sannsynligvis til å sverme.

Så vi prøvde å ta vekk dronninggitteret på Gunnhild, i håp om at det skulle ha en effekt.

2 responses to “Alle biene vil fly sin vei.

  1. Præcis dette skete for os. Der var 4 sværme på en eneste dag.

Legg igjen en kommentar

