Bybirøkt i 18 …60-70-80-eller noe.

Allreit, allreit. Bygdøy er ikke akkurat midt i Oslo, men jeg fant nå engang disse bildene på digitaltmuseum en dag jeg satt og lette etter noe annet, og det er jo ikke hver dag, at man finner bilder av birøkting i en villahave et sted mellom 1863 og 1883. Bildene er tatt av Ole Tobias Olsen, en ganske tidlig norsk fotograf som har etterlatt seg et stort fotoarkiv. Teknisk museum eier kameraene hans, og museumsansatte med kunnskapene i orden kan altså finne ut akkurat hvilket kamera som har tatt bestemte bilder. Sånt synes jeg er litt morsomt.

Når sant skal sies, irriterer det meg at jeg ikke selv klarer å tidfeste bildet på grunnlag av klærne. Det burde jeg da vært i stand til? Jeg klarer ofte det, men ikke idag. Idag får museets vide tidsavgrensning være bra nok.


(Lenke)


(Lenke)


(Lenke)

Legg igjen en kommentar

