Mønstertegning

Dette er bare ei liste over bøker jeg hadde oppe i browseren når jeg innså at jeg måtte restarte maskina. Blogg er vist kort for web-log. Jeg synes å huske at folk drev og posta lenkesamlinger en gang i gamledager.

Jeg liker mønstre som gjentar seg, men jeg har aldri egentlig hatt noen suksess med å tegne mine egne. Ei jeg kjente snakka om at mønstertegning var det faget hun likte dårligst da hun gikk formgiving, og jeg kjente umiddelbart sjalusien vokse. Alle mine forsøk har vært på ruteark, og så har jeg ikke helt klart å visualisere godt nok, og så blir det hele feil. Det hender jeg kjøper linoleumsplater sånn at jeg kan skjære inn et mønster om jeg en gang kommer så langt at jeg klarer å tegne ett som jeg er fornøyd med, men så langt kommer jeg aldri. Har innsett at det finnes en app som heter Dobby light som man kan bruke på data-plata, men jeg skjønner ikke åssen jeg kjøper den. Kanskje den er veldig dyr.

Uansett. Jeg hadde sitti og sett på alle de fine gjentagende mønstrene til Wiener Werkstätte, og de gir meg en bestemt følelse av finhet. Så derfor lette jeg etter lærebøker, men jeg fant ingen gode. Kanskje alt alltid er blitt undervist fra person til person. Eller kanskje bøkene jeg er på jakt etter ikke er digitalisert. Steg for steg, er det jeg vil ha. Åssen verktøy man bruker. Gode tips og triks. Skjønner ikke helt hvorfor nesten alle treff handler om selve trykkinga, og så innmari lite handler om selve tegninga av mønsteret. Synes disse folka at det som jeg strever sånn med er så lett at det ikke er verdt å dvele ved?

Men.. altså, jeg skrev at dette var en tilfeldig sammenraska liste. Her er noen andre greier som lå oppe. Så jeg vet hvor jeg har det:

  • Enkle klær man kan sy selv (1974) var den første syboka jeg lærte fra. Jeg var ca 15 og lånte den på biblioteket og snikkopierte endel sider på skolebiblioteket og lot som om det var til skolebruk. Veeldig diskret.
  • Norsk tekstilordbok med oversettelser til engelsk og tysk (1954) er sikkert nyttig når jeg sitter og prøver å skjønne meg på drakthistoriske temaer. Moderne materialkunnskapsbøker holder nemlig slett ikke.
  • Jeg har alltid hatt lyst til å lære å veve. Fra jeg var lita. Delvis sikkert fordi jeg hadde følt meg moralsk overlegen om jeg vevde filleryer i stedet for å kaste utslitte klær, men også fordi det virker morsomt. Men jeg har ikke noe sted å putte en vev i leiligheten… selv om enkelte av de som selges brukt på finn hevdes å være sammenleggbare. men folk selger stadig brukte bordvever billig. Altså:  Bordvev, veving for alle (1982)

P.S.: Jeg innså plutselig at det finnes videoer på youtube. Herremin. Hvorfor kom jeg først på det nå?
PS2: Sist jeg var og kjøpte tegnebøker hadde de ikke de jeg pleier bruke, og jeg endte opp med noen bittesmå noen med prikkmønstra sider. De var jammen mye morsommere å sitte og øve på å tegne mønstre i dem. Prikkete bøker altså. Anbefales.

 

Legg igjen en kommentar

